Rekreációs közelítések magam felé

Élet a Schwartzer - szanatóriumban

Élet a Schwartzer - szanatóriumban

Kása masala à la Bengál

2023. december 23. - retibenedek

Idén eldöntöttem, hogy felszabadítom magam a karácsonyi készülődés terhe alól és nem lesz ajándékozás, nem lesz főzés csak egész egyszerűen elmegyek szenteste a családi házba és e minimalista hangolódással az ünnepre fogok a családommal karácsonyozni. Ámde az ilyen, egyfajta cezúraként is felfogható ünnep előtt, amikor elhagyom lakhelyemet a régiért cserébe - ha akár egy napra is - az alól csak nem sikerül magam felszabadítani, hogy ne legyen a konyha is "lezárva" ergó ne maradjon semmi romlandó a hűtőben és csak a fermentumok karácsonyozzanak a didergés közepette. A kovász, a vizikefír, a kimchi, a savanyúkáposzta, a fermentált paradicsompüré, a céklakvász és kombucháék mint egy kis szent család tudjanak nyugodtan betlehemezni. Egyedül a kombucha-telepek szorulnak kint, de nekik most kicsit erősödniük kell meg amúgy is jó ha van, aki őrt áll.

A nagy lepusztítás során pedig mivel megkívántam az örök kedvencemet, szívem igaz szerelmét, az indiai konyhát, kicsit fúzionáltam a dolgokat. Eképpen született egy újabb zabkása-variáció, aminek kóstolása után büszkén veregettem meg vállaimat, hogy ez bizony valami zavarbaejtően jó lett és szerénytelenül örültem magamnak, hogy micsoda szerencsés flótás vagyok, hogy én főzök magamra.

Ehhez is elég sok minden kell, de csak egyszer kell beszerezni a fűszereket, amik aztán kitartanak egy jó ideig, meg nekem épp ezek voltak a hűtőmben, amiket fel kellett használni, bár így utólag az elhasználandó dolgok csak egy lelkes kisebbséget alkotnak a hozzávalók listáján. El lehet hagyni dolgokat, meg ki is lehet cserélni, de akkor ugye nem lesz ilyen, cserébe másmilyen. Kicsit ilyenebb, de még inkább olyanabb szóval általában olyan működést fog mutatni az mint az életben minden. Nagyban eltervezzük és aztán minden kicsit másmilyen lesz.

img_2176.jpg

Egy lábosban indítsuk meg az egészet, mustármagolajat hevítsünk annyira, hogy amikor beledobjuk az egész római köményt, barna mustármagot, babérlevelet és bengáli ötfűszerkeveréket sisteregni kezdjenek. Hagyjuk így kb fél percig majd mehet hozzá a hagyma, amit fonyasszunk addig, amíg már majdnem elkezd barnulni, ezután mehet bele az asafoetida, az apróra vágott fokhagyma és a gyömbér, pirítsuk ezeket is 2-3 percig. Mindezek után mehet bele a kurkuma és a koriander. Ezen a ponton már elég komoly illatok lesznek és boldogan konstatálhatjuk, hogy milyen jó ötlet volt megfőzni ezt a receptet.

A következő fázisban használt paradicsompüré rövid élettörténete az, hogy a családi ház teraszán a nyár végén a koktélparadicsom termés annyira megindult, hogy a meg-nem-evés elkerülés érdekében kimentettem egy adagot és miután itthon elég hamar felmértem, hogy nemcsak szüleimnél, de nálam is könnyedén meg nem fog evődni, egy sima 2%-os sós felöntőlével kísérleti célzattal befermentáltam a szemeket. Kicsit bizalmatlan voltam az eredménnyel és nem voltam benne biztos, hogy jó irányba mennek a dolgok ezért biztos, ami biztos lepasszíroztam és befőztem, hogy a hőkezeléssel mindenki megnyugodjon. Az erjedő folyamatok és köztük én is. Így lett egy, a fermentálás következtében egyéni ízvilágot nyert, szuper umami-bomba, amit segítségül hívtam a mai ízek táncához.

Erre öntöttem egy kis alaplevet (ezt kellett elhasználni), hagytam kicsit összeforrni, majd beletettem a répát és az újhagymát (ezek voltak a többiek, akiket el akartam főzni), majd a zabot, még egy kis alaplevet, a garam masala-t és hagytam, hogy összefőjenek a dolgok, Nyilván meg is sóztam valamikor. A fűszerek kavalkádja, az alaplé íze és a fermentált paradicsompüré együtt adja azt a telt ízt, amitől menten meglágyul az ember. Amikor a zab megfőtt, késznek nyilvánítottam és megdíszítettem egy kis újhagymazölddel és feketehagymamaggal, ami nagyon kell rá, mert még egyet csavar nekünk a már így is szédítő ízeken és már végleg nem tudjuk hova is legyünk gyönyörűségünkben.

 

  • 1-2 ek mustármagolaj
  • 1 kk egész római kömény
  • 1 kk barnamustármag
  • 1-2 babérlevél
  • 1 kk bengáli ötfűszerkeverék (panch phoron), recept alább
  • egy fél hagyma felcsíkozva
  • 3 gerezd fokhagyma
  • 1 hüvekujjnyi gyömbér
  • 1 kk asafoetida/hing/ördöggyökér-gyanta
  • 1 kk kurkuma
  • 1 kk őrölt koriander
  • 2 ek fermentált koktélparadicsom püré (vagy ugyanennyi friss paradicsom/paradicsomkonzerv)
  • 1 felvágott sárgarépa
  • 1 felvágott újhagyma
  • 1-2 kk garam masala
  • 3 kispohárnyi zabpehely
  • alaplé
  • kalonji/feketehagymamag és újhagymazöld a díszitéshez.

 

Bengáli ötfűszerkeverék:

1-1 rész mindegyik hozzávalóból

  • feketehagymamag
  • édesköménymag
  • görögszénamag
  • egész római kömény
  • fekete mustármag

 

A bejegyzés trackback címe:

https://schwartzerija.blog.hu/api/trackback/id/tr4118287149

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása